Gezond eten is geen straf!

 



Ik eet voor mijn goede bacterie in de darmen. Dat is mijn regel #1. Waarom is dit zo belangrijk voor mij? Omdat alle ziektes beginnen in de darmen (quote Hippocrates) 

Dit betekent niet dat ik geen Bourgondiër ben.. Ik hou van eten! 

Ik heb met de jaren ontdekt dat ik alle voeding dat minder goed is voor ons lijf kan vervangen voor een gezonde versie.. Neem bijvoorbeeld mijn "green monster smoothie bowl". 

In plaats van een vruchten yoghurt, of een "verse sapje"uit het schap  te kiezen, die vol E nummers, smaakversterkers & onnatuurlijke zoetstoffen zit (ook zegt de pakje dat het inhoud boordevol vitaminen & weinig calorieën inhoudt) kies ik om een smoothie bowl zelf te maken. Veel gedoe? Nee joh! zo gepiept! 

Ik ben geen vegetariër of vegan, maar 80-90% van mijn voeding bestaat uit groente, fruit, zaden en noten. Ik eet altijd mijn fruitportie als een maaltijd, dus niet de hele dag door, dit zorgt voor een onnodig suikerschommeling in mijn lijf. Onze darmen kunnen de fruitsuikers snel opnemen in de lijf omdat ze enkelvoudig zijn, dit in tegenstelling van complexe suikers zoals in rijst, groente enz. Daarom wordt het afgeraden om fruit voor of na een maaltijd te eten, hier vertel ik meer over een ander keer!

Mijn "green monster smoothie bowl" recept; 

Ik heb in mijn vriezer altijd biologische wilde bosbessen (oa te koop bij de AH).  Fruit als bijvoorbeeld bananen, mango, aardbei, framboos, ananas enz  vries ik in als ik het niet kan opeten voordat het te oud wordt. Dit is top om altijd bij de hand te hebben voor je smoothie bowl. Onder het recept kan je lezen waarom ik juist voor fruit en zaden in de vorm van een smoothie bowl kies. 

RECEPT: 

Smoothie:

  • 1/2 kop bevroren wilde bosbessen
  • 1 grote of 2 kleine bananen (liefst nog een beetje groen=top voor je darmen) 
  • 1 kop verse of bevroren fruit en bessen, wat lekker is (bv Mango, framboos, aardbei) 
  • 1/2-1 mok water of kokoswater. Gebruik je veel bevroren fruit, zorg dan dat je water wat warmer is, anders krijg je "brain freeze"als je jouw smoothie bowl eet!
  •  3 e.l Psyllium husk (gebroken vlozaad)
  • 3 e.l gebroken lijnzaad
  • 1 10gr zak Alka Greens (een natuurlijke poeder vol planten voor de zuur-base evenwicht en je krijgt een hoop extra darmvoeding als bonus! te koop bij een natuurwinkel of online)
Gooi alles in een mixers totdat je een mooie egale consistentie krijg. Schenk in een kom. Vind je de mix te dik, dan kan je altijd meer water toevoegen. (Je kan dit ook als een sapje drinken als je "on the go"bent) 

Toppings: 
Noten, zaden, een gesneden stuk appel, frambozen, blauwe bessen, granola, cranberries, rozijnen, wat je maar wil! 
In deze versie heb ik pompoenpitten, gemalen kokos, huisgemaakte granola, en hennepzaad gebruikt.
Een kleine tip.. Granola is te koop in de winkels, maar bevat heel vaak erg veel suiker en andere onnodige dingen.. Granola is zooo makkelijk om zelf te maken, en de beste is dat je het dan helemaal naar je eigen smaak kan maken! Binnenkort komt de recept hiervoor online hoe ik het maak. 

Dit allemaal kost mij meestal maximaal 10 minuten om te maken, en het is zoveel lekkerder en gezonder dan de kant en klare versies...
Hieronder een korte uitleg waarom dit zo gezond is boor jou en je darmen, ook is de fruit vol suikers.. 

In fruit zit zoals ik zei veel enkelvoudig suiker, maar ook veel vezels en vitaminen. Ik probeer om elke week minimaal 40 (!!) verschillende, noten, zaden, fruit & groente te eten, om zo gevarieerd mogelijk te eten en alle medicinale eigenschappen van moeder natuur binnen te krijgen. 
De reden dat ik kies voor een smoothie bowl: 
Door de fruit vloeibaar te maken, kunnen mijn darmen dit makkelijker verteren, dit kan bij darmproblemen prettig zijn om je darmen wat extra rust te geven. 
De psyllium husk en lijnzaad in de mix zorg door hun natuurlijke slijmstoffen voor een bescherming voor je darmwand EN het zijn super gezonde vezels! De Alka Greens poeder helpt de PH balans te herstellen/houden in mijn lijf. De voeding in de westerse cultuur zorgt dat heel veel mensen kampen met een verstoord PH balans, wat je slechte bacterie in je darmen de kans geven om over te nemen en een hoop problemen te veroorzaken zoals uitslag, vermoeidheid, allergie, hoofdpijn om een paar te noemen. 
De wilde blauwe bosbes (liefst biologisch omdat dit een product is dat veel pesticiden voor gebruikt wordt) is echt een supergezonde anti-oxidant die nog meer een superbes is voor je maag en darmen! 
Banaan, liefst een groene banaan is ook een darmhersteller die ik aanraad.
De rest van de fruit zijn smaakmakers, maar ik kan wel de onderverdeling doen tussen bessen en fruit. Bessen zijn altijd de beste keuze, ze bevatten veel antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen, waar teveel fruit juist een negatieve invloed zou kunnen hebben op je darmen. Ga er dus verantwoord mee om. Kokswater is ontstekingsremmend, bacteriedodend en zit vol met elektrolyten.  
Zaden, noten en granola met Havermout is een en al voeding voor de goede bacterie in je darmen en helpen super goed mee in een vlotte stoelgang! Havermout is ook cholesterol verlagend en top voor je hart en bloedvaten! 


Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem gerust contact met mij op! 
Heb je de smoothie bowl gemaakt, of heb je zelf een favoriete recept? 
Laat een commentaar achter! 


Reacties