Power groente Boerenkool snack recept als je PDS het toelaat!

Eindelijk heb ik een manier gevonden om boerenkool te eten! 

Boerenkool is een power groente, vol vitamines en mineralen, en de vezel is topvoeding voor de goede bacterie in onze maag. Het is ook een groente die onze darmen aan het werk zetten om de vezels te verteren. Dit kan goed zijn maar als je PDS- prikkelbare darm syndroom,  (ook IBS genoemd in het engels) of lekkende darmen heeft, kan de boerenkool te heftig zijn voor je darmen. 
Mijn tip is om te beginnen met een klein beetje om te kijken hoe jij hierop reageer. Blaas je op of krijg je ongemakken zoals krampjes of wordt je stoelgang anders, dan zou ik boerenkool links laten liggen en over een maand of twee weer proberen. Iedereen is anders en er is geen enkel protocol wat wel of niet werkt voor jouw darmen. Het is dus proberen en zelf voelen wat de voeding met je lijf doet. 
Natuurlijk zou je eerste stap altijd moeten zijn om Junkfood, bewerkt voedsel en suiker uit je dagelijkse inname weg te halen. 

Ik vind Boerenkool echt niet lekker, ik heb het in  kleine hoeveelheden in stampot, smoothies, juices  geprobeerd, maar nee..Niet mijn ding.. Dat kan..
Ik maak als snack groente chips in de oven, en ik dacht ik geef de boerenkool een laatste kans.. 
En daar ben ik heel blij om! Ik heb vanaf nu een groente bij voor een vrijdag avond snack! 

Het recept is makkelijk te maken en je moet alleen een beetje geduld hebben voor heerlijk crispy boerenkool chips! (en ze zijn veel lekkerder, gezonder en goedkoper dan de gekochte variantie!  

Recept: 
Wat heb je nodig? 
Boerenkool, en een koudgeperst biologisch extra virgin olijfolie
evt zout en chili (of andere natuurlijke kruiden om extra smaak toe te voegen)

Verwarm de oven tot 70-80 graden
In de tussentijd was je de (biologische) boerenkool en dep je de kool droog in een handdoek of keukenpapier. 
Vervolgens haal je de blaadjes van de stengel af en dep je ze nog een keer droog met een handdoek of keukenpapier. 

Leg een bakpapier op je ovenplaat, spreid de boerenkool zo uit dat ze elkaar niet raken. 
Ik heb gekozen voor Keltisch zee zout en chiliflakes als smaakzetters. 

Keltisch zeezout is een goede variant van zout, als je meer wil lezen over de Keltische zeezout kan je bv  hier https://www.keltischzeezout.com/wat-is-keltisch-zeezout/ meer informatie vinden. 
Chilli is goed voor de spijsvertering, helpt bij ontstekingen, goed voor je hart en zit boordevol antioxidanten! 

Schep de olie en evt smaakzetters met de hand door je boerenkool. zodat er een beetje lekkers op elke stukje kom. 
Dan is het de oven in! Ik laat de deur van de oven op een klein kiertje. 
EN geduld hebben,... Ik bak de boerenkool op een laag temperatuur om zo de voedingsstoffen beter te bewaren en zo zorg ik dat er geen negatieve verandering in de moleculen komt.
Mijn chippies waren klaar met ca 20 minuten. 
Je weet dat ze klaar zijn als ze klein en crisp zijn! 

Ik kon het niet laten en heb ze nog lauw opgegeten, maar voor die dat het wil zijn ze te bewaren lucht droog voor een paar dagen. (de crisp gaat dan een klein beetje weg) 

Ik ben benieuwd wat jij vind van de gezonde boerenkool snack! Laat een comment achter! 




 

Reacties