Nicole's not so guilty bliss ballzzz recept!


Wil je iets lekkers zonder om je darmen lastig te vallen? Dan is dit een toppertje!

Ik moet rekening houden met mijn darmen, maar ik wil ook lekker eten! Dit zijn de perfecte not so guilty snack balletjes, mega handig om mee te nemen voor energie of zomaar! Je kan ze invriezen dus je kan gelijk veel maken! Ze zijn vegan, dus voor iedereen geschikt. 

Wat heb je nodig? 

  • Een (keuken)mixer
  • ongebranden noten
  • zaden
  • havermout vlokken
  • geraspte kokos
  • ca 3 grote el koudgeperste virgin kokosolie
  • ca 20 dadels
  • evt wat maple syrup voor extra zoetigheid (ook vind ik het niet nodig)
  • kaneelpoeder
  • cacaopoeder
  • kardemom
Ik gebruik meestal de noten en zaden dat ik in huis heb zoals lijnzaad, zonnebloemzaad, chia, pompoen, vlozaad, hennepzaad, hazelnoot, amandel, walnoot enz.. 
Zaden & Noten; De hoeveelheid van alles hangt er vanaf hoeveel je wil maken, ik zou aanraden om ca 1dl havermout, 1/2 dl geraspte kokos, 1-2dl zaden, 1 dl noten. 
Kruiden: je kan elke kruid gebruiken wat je lekker vind, ik kies deze omdat ze ook nog een helende werking hebben op de darmen. Begin met ca 2 el kaneel, 1-2 el cacao, 1 el kardemom, je kan altijd meer toevoegen als de smaak je niet bevalt. 

Gooi alle droge ingrediënten in je keukenmixer behalve de kokosolie die verwarm je  totdat het vloeibaar wordt en voeg dit toe aan de rest, dan mixen totdat er een egale massa ontstaat. 
Nu komt het moment om te checken dat de massa genoeg plakt zodat je balletjes kan maken. Is dit niet zo voeg je nog een paar dadels toe. Neem een hapje en proef als de smaak je bevalt, is dit niet het geval kan je altijd wat meer van de kruiden toevoegen en evt wat Maple syrup. 
Dan is het rollen! Ik maak mijn balletjes even groot als een 2 euro munt ongeveer. Als je geduld hebt kan je de balletjes ook in bijvoorbeeld, hennepzaad, kokos of chia zaad rollen. 
En dan is het smullen!  Zoals gezegd kan je de balletjes invriezen. Ik neem ze vaak mee als ik ga wandelen of voor op het werk als je trek krijg. Ze zitten boordevol energie, en dan bedoel ik niet de suiker rush energie dat je van een reepje snickers krijg, maar goede energie! 

Heb je ze gemaakt? Laat mij weten wat je ervan vond in een commentaar! 
Enjoy!


 


Reacties