Moe, druk op mijn hoofd, moeite te concentreren, alsof ik een ballon had gegeten..


Niet zo lang geleden kreeg ik een zware hoofdpijn voor 3 dagen (hoofdpijn is totaal onbekend bij mij, buitenom de bekende ochtend na een feestje..)

Na goed te hebben geluisterd naar mijn lijf merkte ik ook op dat ik wallen onder mijn ogen kreeg, en dat de rechter zijde van mijn bovenlijf zwaar aanvoelde en gevoelig was.. Dit is meestal een teken op een slechte afvoer van afvalstoffen en je lever..aiii.. spannend... Na bloed en ontlastingsonderzoek (meten is weten..) blijkt het inderdaad dat mijn lever overbelast is.. Door mijn oude vriend de darmen.. Hoe dan? Nou..Ik heb een lekkend darmwand (Leaky Gut)

Leaky Gut, watteh??!!

Mijn darmen is mijn hele leven een zwak plek. Emoties, stress, een feest of lekker lui wat eten bestellen wordt gelijk in mijn darmen gemerkt. Dat is ook een reden waarom ik zo enthousiast bent over voeding, en de samenwerking tussen de darmen en de rest van je lichaam. Ik heb mijn leven omgegooid en eet 98% (tja.. ik ben natuurlijk niet perfect..) voor mijn darmen wat betekent dat ik de gezonde bacterie voedt om zo de slechteriken minder kans te geven om te nestelen en problemen zoals auto immuunziekten te voorkomen.Maar hoe kan het dan dat iemand die zo bewust eet een leef dit kan krijgen?


Leaky Gut (Lekkende Darmwand)  simpel uitgelegd: 
Onze darmen lijken op kleine voelsprieten, dit zijn onze darmcellen en zorgen dat wat er in de darmen komt niet in onze bloedbaan terecht komen. Door oa voedselintoleranties, toxinen en stress kan je darmen geïrriteerd worden, waardoor het een ontsteking ontstaat. Dit wordt vaak  (PDS) prikkelbare darm syndroom of  IBS (irritable bowel syndrome) genoemd. Als de darmen constant moet vechten tegen de ontstekingen kan dit een lekkend darm veroorzaken. Dan wordt de ruimte tussen de darmcellen groter en lekt het inhoud van de darmen door de darmwand in onze bloedbaan. Dit kan van alles veroorzaken zoals eczeem, voedselintolerantie/allergie, auto immuunziekten, depressie enz. Hippocrates zei "alle ziektes beginnen in de darmen"... 
Voor mij werd het een overbelasting van mijn lever, waardoor ik mijzelf "vergift". 

Gelukkig weet ik wat ik moet doen, en de 2% dat ik af en toe eet, wetend dat het mijn maag irriteert is per heden ook uit mijn voeding. Nu is het een kwestie van tijd om de darmwand te herstellen met nauwkeurig samengestelde gerechten en vervolgens langzaam uitproberen wat wel en niet kan.. 
Buitenom voeding ben ik wat slechter de laatste tijd om mijn rust te nemen omdat ik volop bezig bent met mijn bedrijf en een studie. Ik ben geen superwoman en ik heb vanaf heden ook tijd ingepland om "niets" te doen..

Ik heb weer mijn lesje geleerd en besef meer dan ooit dat je een complexe machine bent.. 

Wil jij wete wat je kan doen om je darmen te helpen? 
Het is een gepersonaliseerde reis, niemand is hetzelfde en algemene voedingsadviezen/diëten kunnen soms meer schade dan goed doen..  

Neem contact met mij op voor een afspraak als je wil weten wat ik voor je kan betekenen. 

Reacties