Lente, tijd voor een chekup voor jezelf Deel 2


•SOUL•

Vandaag in de Lente chekup Deel 2 van de Mind•Soul•Health, De 3 pilaren van gezondheid. 
Soul- Je ziel... 
Wie ben je echt als je de masker van moeder/vader, werkgever/werknemer, vriendin/vriend afhaal? De kern van jou en je verlangens. Ik noem dit vaak "the sparkle in your eyes". 
Het is niet altijd makkelijk om achter te komen wat JIJ bent, we zijn vaak zo druk bezig met ons sociale leven, familie, werk, carrière en huishoud om een paar te noemen dat we niet goed weten wie we zijn.. 

Op het moment worden we bijna gedwongen om naar binnen te keren door de Covid situatie in de wereld, en dat kan soms tegenvallen of beangstigend zijn. 
Misschien ben je achter dat je leven niet meer werkt voor jou, of dat je niet meer voldoening uit je werk haal, misschien ben je niet de persoon die je was, misschien ben je gegroeid en veranderd  of misschien zijn je kinderen het huis uit en is er een enorme leegte ontstaan doordat je niet meer de ouder bent elke dag.  

Maar hoe kom je achter wie je bent?  Door je Soul, je ziel weer te herontdekken, naar binnen te keren en naar je hart en "gut feeling"te luisteren. 
Misschien ben je bang wat je tegenkomt, misschien besef je dat je jouw leven moet omgooien. of misschien ben je al waar je hoor te zijn, dat zou het mooiste zijn. 
Om naar je ziel en hart  te kunnen luisteren moet je zoals ik zei binnenkeren en alle ruis van je omgeving met goed advies of bedenkingen weghalen. 
Dit noemen we mindfulness.
Mindfulness is een groot begrip maar in principe komt het op neer om even stil te staan en te voelen, om in het moment te zijn en luisteren wat je innerlijke stem zegt. 
Hoe kan je mindfulness toepassen? 
Voor de ene werkt meditatie, voor de andere een wandeling in de natuur, of  misschien is het een douche of bad dat voor jou werkt. Het maakt niet uit hoe je er komt, als je er maar komt. er zijn talloze oefeningen en manieren te vinden op internet, en als je het echt niet weet, probeer een paar uit totdat je iets vind wat werkt. 
Voor mij persoonlijk is mediteren en in stilte buiten in de natuur de 2 beste manieren om de monkey brain stil te krijgen. 

De monkey brain?? 



Als is over de monkey brein spreek is het de eindeloze gedachten stroom in onze hoofd. Bijvoorbeeld als we naar bed gaan om te slapen, we doen onze ogen dicht en alsof er een knopje aanga denken we in een keer aan de was dat we morgen moeten doen, en oh ja, waspoeder moeten we ook halen, en als je toch een boodschap lijst aan het maken zijn, wat zullen we morgen eten, jeetje ik heb jeuk op mijn voet, oeeh die schoenen waren wel erg mooi in de winkel  enz enz.. Je snapt hem wel.. 

Mediteren; Je hoef echt niet als een guru op een kussentje te zitten in je witte kleding...
Neem gewoon een houding aan die comfortabel is. Liggen kan ook, maar als Yoga juf en ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat de kans is groot dat je iets te relaxed wordt en in slaap val... 
Het truc is om je gedachten te stillen, een manier zou kunnen zijn om aan je adem te focussen, hoe je adem in en uit je lichaam vloeit. En elke keer dat je afgeleid wordt door je monkey brein breng je weer de aandacht terug naar je ademhaling. 
Netflix heeft een heel mooie serie gemaakt Headspace https://www.headspace.com/netflix die je op een simpel manier leer kennis te maken met meditatie. 

Natuur; Er is voor mij niets fijner dan een moment voor mijzelf in moeder natuur. Mijn tips zijn, probeer om een tijdstip of plek te vinden met zoveel stilte en ruimte als mogelijk, en zo min mogelijk mensen om je heen. Laat je telefoon/muziek voor wat het is en ga een rondje lopen of ga ergens zitten.  Ook hier geldt het, stil je monkey brain en wees in het nu. Een paar tricks zij om bewust te worden van elke voetstap, hoe je voeten de grond raken, of bewust worden van je omgeving, de wind op je huid, de zon, misschien hoor je de vogels of richt je aandacht op een grasspriet en focus alleen op de grasspriet. Zodra dat je merkt dat je weer in je hoofd zit, neem je je aandacht terug in het nu. 

Op deze manier creëer je stilte en rust, je hartslag gaat omlaag, je zenuwstelsel ontspant, je lichaam gaat in rest and digest modus. Als je dit regelmatig blijft doen zal je merken dat je in een keer ruimte krijg in je hoofd, hart en lichaam om ECHT te voelen wat je wil, om je ziel te volgen. 
Dan kan de reis naar jezelf beginnen. Je hoef niet alles in een dag te doen, zeker niet als het om grote stappen gaat. Maar begin met de reis naar jezelf en verander wat je aankan, en ga vanuit daar naar de volgende stap. 
Het kan moed nemen om iets te veranderen, het is nieuw en spannend, en het is best comfortabel om te blijven waar je bent.. Maar geloof mij... als je de veranderingen aandurf.. Je zal jezelf voor je kop slaan dat je dit niet eerder heeft gedaan! 

En andere manier om contact met jezelf te houden is een Journal, ikzelf heb een Manifestatie Journal, alles wat ik wil en droom van. Ik schrijf dit op alsof het gaat gebeuren, dus niet dat je het ooit misschien zou willen, maar met volle overtuiging, zie het voor je! 
In mijn journal schrijf ik ook op wat ik wil bereiken of veranderen. Dit doe ik een keer per maand, meestal bij volle maan. Ik sluit mijzelf af voor de buitenwereld, zet de telefoon uit, steek een kaarsje aan, een fijn muziekje en een heerlijke kop thee. Dit is mijn tijd, mijn moment. 

En over telefoon gesproken.. Dit is een grote monkey brain artikel...Ik daag je uit.. Begin met 1 uur in de ochtend, 1uur in de middag en 1uur in de avond, zet je telefoon uit en wees in het nu.. Niets is zo belangrijk dat het niet een uur kan wachten.. Ik ben opgegroeid voor de mobiele tijdperk en erg dankbaar daarvoor.. en tadaaa! Ik leef nog! dus die ene uur offline, maar dan ook echt offline zal je niets dan goeds doen! 
Ben jij bezig met mindfulness? Laat een commentaar achter

Wil je jouw Mind•Soul•Health naar de volgende level brengen, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? Of heb je een steuntje in de rug nodig? 
Neem contact op met mij voor een vrijblijvend gesprek om te zien wat ik voor je kan betekenen. 

Reacties