Gut friendly Mung bonen dinner cakes recept!

GUT FRIENDLY MUNGBONEN DINNER CAKES! 



Mijn darmen hebben helaas moeite met bonen in het algemeen. Linzen werken wel, maar bonen zijn zo gezond voor je darmflora! (in mijn geval dus niet) 

Maar toen bedacht ik in eens dat de mungboon die nog niet zo bekend is hier in Nederland super gezond is, en meestal wat liever dan zijn familie voor de moeilijke maag. 
De Mungboon zit vol vitaminen, mineralen, eiwitten, vezels en ze zijn licht verteerbaar. 
De boon wordt veel in Ayurveda en China gebruikt. De boon komt in een gele en een groene versie. Ik kies meestal voor groen, omdat de groene kleur meestal duiden op meer antioxidanten en ander toppers voor je lichaam. 
De mungboon bevat ook resistent zetmeel, en daar zijn onze goede vriendjes in de buik dol op! 
Nog een leuk weetje.. Taugé wat je in de winkel kan kopen zijn ontkiemde mungbonen!  Dus je kan dit ook zelf maken als je in het bezit bent van groene mungbonen. 

Ik hou van experimenteren in de keuken en ik wou eerst proberen om "falafel balletjes"te maken en toen dacht ik in eens, nee het wordt cakes! 

De ingrediënten dat ik heb gebruikt voor de cakes zijn: 

ca 100gr Groene Mungbonen (je kan ze meestal vinden in een bio winkel oid)
2 EL volkoren bastami rijst
een stukje verse gember (gepeld) ca. 1 cm
1 TL (ruim) curcurma, ook tumeric genoemd
1/2 TL korianderzaad
1/2 TL komijn
1/2 TL Kardemom
scheutje goede extra virgin olijfolie
Peper & Zout naar smaak
(Je bent natuurlijk vrij om andere kruiden te gebruiken dat je misschien lekkerder vind! Zorg alleen dat het natuurlijke kruiden zijn zonder toevoegingen, dat vinden onze Darmen niet leuk namelijk...) 
Sausje: 
Griekse yoghurt
citroen
munt
peper en zout naar smaak

Ganering: 
een heel klein beetje lente ui (ik kan dit in kleine hoeveelheden eten) 
Koriander (als je dat lekker vind.., anders zou ik munt doen) 

Ik ben begonnen met de Mungbonen 24 uur in water weken, na 12 uur weken voegde ik de volkoren bastami rijst toe. 

Ik heb de bonen en rijst afgespoeld, in een mixer gedaan samen met de rest van de kruiden en gember. 
(on) geduldig gewacht totdat het een soort pasta was geworden 
Daarna in de pan een klein scheutje olijfolie (je kan ook kokosolie, ghee of boter gebruiken natuurlijk) 
Ik heb de cakes gevormd in de pan met een grote lepel, en ik kreeg 2 cakes. 

Ik kook altijd op laag temperatuur om zo de schadelijke stoffen die kunnen vrijkomen te vermijden. Zo houdt je ook meer voedingsstoffen over in je voeding. Ik heb in dit geval de kleinste pitje gebruikt op de laagste stand. Het duurt dan wat langer, maar ik vind dat een klein moeite om beter voeding binnen te krijgen! 

Voor mij duurde het ca 15 min, en dan heb ik de cake omgedraaid en nog eens 15 min laten bakken. 
In de tussentijd heb ik mijn sausje gemaakt met Griekse yoghurt, fijngehakte munt en 2-3 squeezes citroen samen met een klein beetje peper en zout. 

DIT WAS HET RESULTAAT

Zoals je kan zien ben ik gek op Koriander. Ik heb wat citroen over de cakes gesprenkeld en halverwege bedacht ik dat komkommer lekker bij het gerecht zou zijn, en ja! De koude frisse smaak van komkommer past er perfect bij! 

Om verder in te gaan op de reden dat deze gerecht zo to zijn voor je darmen, De kurkuma is een van moeder natuur beste onstekingsremmer, en samen met de peper en olie wordt dit makkelijker door de lichaam opgenomen. De gember is ook zo'n topper voor de digestieve systeem, hij kalmeer, voedt en zoveel meer. Citroen is goed voor het ontzuren van je lijf (en dit is top voor je goede bacterie en slecht nieuws voor de boefjes bacterie) 
Kaneel is ook top voor het verlagen van ontstekingen in je lijf (in dit geval de darmwand) het verlaagt bloed vet en is goed voor het cardiovasculair systeem. Kaneel is ook nog bomvol antioxidanten! Komijn en kardemom zijn twee lieve kruiden voor onrustige darmen. 

Een extra tip! 
Heb je heel snel last van gassen en buikkrampen? voeg een 1/2 TL Hing poeder toe. (Hingpoeder heet ook soms  Aaafoetida, Stinkende gum, Duivelsdrek) 

Ik ben benieuwd wat jullie van de Mung dinner Cakes vonden! 

Ik zou het super leuk vinden om te horen wat je ervan vond! 

Mind•Soul•Health
De 3 pilaren van gezondheid Wat je eet, denkt &hoe je leeft. Gebaseerd op de hersen-darm connectie via het zenuwstelsel. Nicole; (Holistisch) Voeding/lifestyle deskundige



Reacties