De perfecte drankje om je te ondersteunen bij een antibiotica kuur.. KOMBUCHA!

 


KOMBUCHA!

Kombucha begint gelukkig langzaam een naam te krijgen hier in Nederland. Ik ben gek van eigen drankjes en eten te maken, niet alleen is het lekker, maar het is ook voeding en drank die iets toevoegt aan je gezondheid, en je weet wat je eet! 

Toen ik begon met kombucha maken was ik in shock dat de slijmerige alien zwam genaamd Scoby een gezonde en lekkere drank zou worden.. Na de eerste batch was ik verkocht! Snel begon het experimenteren met een 2F (2e fermentatie) waar je van alles en nog wat qua smaak kan toevoegen aan je kombucha. 

Met experimenteren gaat het soms mis... 
Ik denk dat ik niet de enige ben die een keer de Kombucha en de toegevoegde fruit van de plafond heb moeten afschrapen door een overdruk (lees heftige explosie) in de fles.. 
Daar leer je van en ik kan niet met zekerheid zeggen dat het nooit meer gaat gebeuren, maar liever niet! 

Waarom is kombucha extra nuttig bij een antibiotica kuur? 
Soms ontkom je niet antibiotica, ik ben heel voorzichtig met antibiotica omdat het niet alleen de ziekmakende bacterie bestrijdt, maar ook de goede.
Dit leidt vaak tot een disbalans in je "regenwoud"van goede bacteriën in je maag waardoor de slechte bacterie  de overhand kunnen krijgen na de antibiotica kuur en andere ongemakken zoals schimmelinfecties, diarree & uitslag om een paar te noemen. 
De bacterie in Kombucha is de enige bacterie die de antibiotica kuur overleeft. Hij is immuun tegen de antibiotica. Daarom is het raadzaam om Kombucha te drinken voor, tijdens en na de kuur. 
Ik raad aan om je eetpatroon in gaten te houden tijdens de kuur (nog liever, voor altijd) , des meer je de nuttige bacteriën voedt met vers onbewerkt voeding, gefermenteerde drank en groente, des minder kans de slechte bacteriën krijgen om over te nemen.. 

De allerbeste is om je eigen kombucha te maken, veel van de kombucha in de winkels missen de gezonde deel en hebben meer toegevoegde suikers. En bovendien, het is superleuk om zelf te maken! Ik beloof je, binnen de kortste keren heb je jouw Scoby zwam een naam gegeven en is hij een familielid geworden! 

Wil jij weten hoe je zelf Kombucha maak? Laat het weten in een comment! 

Reacties