Als ik het kan, kan jij het ook!




Je kan mij een drama queen noemen als het gaat over recepten volgen.. 

Ik ben een grote voorstander voor zoveel mogelijk onbespoten en natuurlijk voeding. Eten zelf klaarmaken, dan weet je zeker wat je eet! 

In de jaren tijd is mijn passie voor voeding en kruiden alleen gegroeid en ik kan mijzelf niet meer zonder zelfgemaakt voeding en kruidenmengsels voorstellen. Altijd opzoek naar  nieuwe "uitdagingen" en combinaties, altijd een rebel in het volgen van het recept, altijd iets veranderen.. En oh ja.. liefst iets wat ik snel op tafel kan hebben! 

Zo is het liefde en nieuwsgierigheid voor fermenteren begonnen. Google is je beste vriend en zo kwam ik in een wereld vol recepten waar je tenminste een wetenschappelijke HBO opleiding voor nodig hebt om een zuurdesem brood te maken, groente fermenteren van groente of je eigen kefir en kombucha te maken.. 

De moed begon te zinken..

En toen dacht ik, wacht even...als mijn Oma op het platte land in Zweden zonder temperatuur/PH meters, en al die andere "belangrijke"hulpmiddelen, berekeningen enz de heerlijkst broden kon maken, moet het toch makkelijker kunnen? 

En ja! Na het doorlezen van verschillende recepten om een gevoel te krijgen wat al die mensen soort van gemeen hadden mbt verhoudingen ben ik gewoon begonnen met experimenteren. Ik ben begonnen met kefir/kombucha, Zuurdesem en  het fermenteren van groente meer vanuit mijn gevoel, en guess what?! Het werkt! (bijna altijd)  En geloof mij, het is echt niet zo moeilijk als je denkt! 

Mocht je bang zijn dat je ziek gaat worden door de verkeerde bacterie in je fermentaties te krijgen, no stress...Hier komt het leukste...

Moeder natuur is zo geweldig geregeld dat de "slechte"bacterie niet kunnen overleven in de gefermenteerde omgeving. het is te zuur.. Daar heb je ook gelijk een van de antwoorden op waarom gefermenteerde voeding zo geweldig gezond voor je is! Het zorgt dat de slechte bacterie in je darmen geen kans krijgen om plek op te nemen in je Darmflora! 

Ondertussen ziet mijn keuken uit als een kleine laboratorium met mijn gefermenteerde "vriendjes" die allemaal een naam hebben gekregen.



Ik zou zeggen, probeer het een keer te maken, het is leuk en het geeft een ontzettend voldoening om zelfgemaakte voedsel te eten, en dat is dan weer super voor je lichaam en geest! Een win win win situatie! 

Weet je niet waar je moet beginnen, houd mijn blog in de gaten, ik ben van plan om tips, tricks en recepten te delen met jullie. 

Als de wereld weer wat normaler wordt ben ik van plan om workshops te geven in onder andere fermenteren! 

Reacties